Meditationer

Copyright © All Rights Reserved

GUIDADE MEDITATIONER

Q´ente meditationer på morgonen och eftermiddag

 

 

NYHET! GUIDADE MEDITATIONER

 

FRUKOSTMEDITATION

Kl 7:30-8:30 med lätt frukost

En lätt frukost står uppdukad från kl.7:30

Den guidade meditation börjar kl. 7:50 - 8:30

 

AW MEDITATION

Kl 17:30-18:30

Kaffe / te, kaka och frukt ingår

Den guidade meditation börjar kl. 17:50 - 18:30

 

 

VÄLKOMMEN TILL DIG SJÄLV!

Mitt i centrum i avkopplande historiska miljöer startar vi upp meditationer för att skapa energi,

kraft och balans. Tomas Bech, friskvårdsterapeut och med holistisk hälsa i fokus,

lotsar er genom en ca 40 min avslappnande guidad meditation där blickfånget riktas mot ens inre och nuet. Varje cirkel blir unik, meditationerna har olika teman och de passar alla oaktat erfarenhet.

 

Varmt Välkomna önskar

Eva och Tomas

 

Drop in 120:-

Betalning kontant eller swish

 

Meditationstillfällen

Se vårt kalendarium , klicka här

Samt våra evenemang på facebook, klicka här

 

 

VARFÖR MEDITERA?

Meditation har många synonymer såsom kontemplation, stilla begrundan, att lyssna inåt och försjunkenhet. I västvärlden är meditation ett begrepp för metoder inom kroppslig och mental avslappning i kombination med koncentration på något föremål, föreställning eller företeelse.

 

Syftet med tekniken är att stilla sitt sinne, det vill säga de tankar som mer eller mindre automatisk "invaderar" vår hjärna och upptar oss. Vi fäller ner ”garden” och kommer ur det stressfyllda självförsvaret som tas till vid hotade situationer. Du ger dig själv möjlighet att andas och när du får plats att andas får du tillgång till en större potential inom dig, du upptäcker mer av dig själv. Många upplevera att ens balans och humör blir jämnare. Därmed skapas förutsättningar för ett inre lugn och bidrar till att utveckla en förmåga att lättare hantera båda sina tankar och känslor.

 

På senare år har man studerat resultat av meditation med vetenskapliga metoder och modern teknik

och funnit att meditation kan ge en mycket god inverkan på en lång rad stressrelaterade besvär.

 

• Minskad andnings- och pulsfrekvens

 

• Minskad syreförbrukning

 

• Minskad ämnesomsättningshastighet

 

• Sänkning eller stabilisering av blodtrycket

 

• För de olika meditationsformerna specifika lugna och jämna hjärnvågsmönster

som annars är sällsynta i vaket tillstånd

• Mindfulnessbaserad stressreduktion har i många studier visat sig lindra psykisk stress hos bröstcancerpatienter, minska biverkningar hos mottagare av transplanterade organ, lindra oro och depression hos personer med social ångeststörning och hjälpa personer att hantera kronisk smärta.

 

• Forskare har observerat en ökning av dopamin, serotonin och melatonin.

Man har även observerat en minskning av kortisol på lång sikt.

 

Källor:

1177.se

Wikepedia innehållande flera hänvisningar.